Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Med z Mexika aneb jak jsem vyrazila za langustami

Během výletu do mayské riviéry jsem se vydala prozkoumat přírodní rezervaci Sian´Kan. Pokud se rozhodnete vypravit na Yucatán, neměli byste opomenout tento skvost, kde se potkává moře s jezerem. Ne nadarmo znamená v máyštině Sian´Kan "Místo, kde se rodí nebe."

Představte si nádherné místo na naší planetě: moře azulové, písek blankytný a počasí pohádkové. Abych byla přesnější - píši z Karibiku. A abych neusla na vavřínech, rozhodla jsem se podniknout menší dobrodružství a z plážové pohody se vydat do biosférické rezervace, vzdálené nedaleko od Tulumu (asi 34 km). 

Do Punta Alen - centra Sian´Kanu se dostávám stopem, protože veřejná doprava z Tulumu už dva roky nefunguje. Cesta autem trvá asi tři hodiny. I když vzdálenost není veliká, cesta je bahnitá a děravá a dovolená rychlost dosahuje limitu 40 km/h. Do rezervace se dostávám kolem poledne (z Tulumu jsem vyrážela v 7 hodin ráno). Vzala jsem si s sebou zbytek pesos, abych měla peníze na lodičku na prozkoumání jezera, kde se pozoruje místní flora i fauna (pozoruhodná je především rozmanitost druhů ptáků).

V pravé poledne dostávám studenou sprchu, když mi pán v cestovní kanceláři oznamuje, že mě túra na loďce vyjde na 1700 MXP (asi 2550 Kč). Platí se za loďku, nikoliv za osobu. Otáčím se o 180 stupňů a rychle se snažím vymyslet alternativu, protože po velmi brzkém vstávání, běžení na autobus a třech stopech bych nerada odjela bez prozkoumání rezervace. 

Vydávám se k jezeru, kde se dávám do řeči s Donem Ivanem, místním vlastníkem vyhlídkových lodí. Jeho otec byl rybářem, jeho bratr vlastní restauraci s rybími specialitami a Ivan vozí už deset let turisty po jezeře. Celá vesnice Punta Alen žije z turismu - a není ho tu málo. Přírodní rezervace je opravdu krásná. Neslyšíte žádná auta, pouze ptáky. Z jedné strany šplouchá moře, z druhé jezero. Na pláži rybáři hrdě prodávají langusty, které vám v nedaleké restauraci připraví za pár minut podle Vaší chuti. Libo na česneku, osmažené nebo v červené omáčce? Peníze, které mám v kapse a které mi nestačí na loďku, dávám Lucy, aby mi připravila místní specialitu.

S plným žaludkem se vydávám na cestu zpět do Tulumu po cedníkové cestě a doufám, že potkám někoho, kdo mě sveze. Za dvě hodiny padne tma a když mě nesežere krokodýl, pak určitě komáři. Nebo smrad z místního bahna. Při každém zahučení motoru tudíž s velkou nadějí na čele (lehce opeceným) zdvihám palec levé ruky.

Na tento výlet jsem se původně chtěla vydat na kole. Odradil mě však majitel kempu, kde jsem bydlela. Podle Maxe je rezervace příliš daleko. Ještě, že jsem ho poslechla. Nevím, co bych si tady s kolem počala. Akorát by mě místní smrduté bahno obalilo od hlavy až k patě. 

Po asi dvou kilometrech mi zastavuje auto plné Italů - pánové v letech a v plné polní. Už jsem chtěla vískat radostí, ale když mi ukazují, že si můžu přisednout leda na klín, zamrazil mi úsměv. I když se mi k této kompanii zrovna dvakrát přidávat nechce, nerada bych promarnila šanci dostat se ještě v ten den zpátky do kempu a tak kývnu, že to beru.

"Chlapci" byli nakupovat langusty do vlastní restaurace, kterou si před dvaceti lety v Tulumu vybudovali. Prý se langusti dobře prodávají a tak cestu absolvují skoro každý den. Zastavujeme skoro každých 15 minut, protože chlapci trpí nejspíše prostatou - a kolem nás projíždějí poloprázdná auta. 

Do kempu se dostávám chvíli po setmění - poštípaná, s utopeným mobilem a špinavá od smrdutého bahna. A těch ptáků jsem opravdu moc neviděla.

 

PS. Toto video, kde je vidět gringo turista, který si skočil do jezera a v mžiku si pro něho skočil i třímetrový krokodýl, mi doporučili Italové. Prý sranda. Tak nevím.

https://www.youtube.com/watch?v=-JFKv-qwPFk

Autor: Lucie Lísková | sobota 31.1.2015 7:24 | karma článku: 6,52 | přečteno: 264x
  • Další články autora

Lucie Lísková

Med z Mexika aneb El Trapero

Hledáte zemi, kde k vykonávání různých veřejných činností nepotřebujete žádnou licenci či jiné povolení? Pak vítejte v Mexiku, v zemi nekonečných možností, kde jde opravdu možné skoro všechno, na co si vzpomenete.

26.2.2015 v 21:24 | Karma: 7,20 | Přečteno: 359x | Diskuse| Ostatní

Lucie Lísková

Med z Mexika aneb Las Patronas

O jedné mexické organizaci, která už dvacet let pomáhá migrantům ze Střední Ameriky dostat se přes Mexiko za svým americkým snem. Las Patronas neboli Patronky je skupina 14 žen, které denně připravují balíčky s jídlem, které hází na střechy vagónů projíždějícího vlaku "Bestie" hladovějícím uprchlíkům.

20.2.2015 v 21:05 | Karma: 7,05 | Přečteno: 211x | Diskuse| Ostatní

Lucie Lísková

Po stopách máyů aneb dvě cervezy na cestách

O tom, jak se dá procestovat Guatemala a Chiapas, když máte pouze dva týdny dovolené. Typy na hostely, dopravu, zajímavá místa a pár nezbytných slovíček spolu s fotogalerií. Věnováno všem cestovatelům, dobrodruhům a hlavně milovníkům Latinské Ameriky.

29.3.2014 v 19:05 | Karma: 8,33 | Přečteno: 357x | Diskuse| Ostatní

Lucie Lísková

#6 My mission is over

Goodbye Coatec. I have to go. Hope to see you soon! Te quiero <3 Rekapitulace mého pobytu v Coatepecu.

6.4.2013 v 14:20 | Karma: 6,34 | Přečteno: 325x | Diskuse| Ostatní

Lucie Lísková

#5 Veracruz

Vzhůru do přístavu se ohřát. Beach time! Salsa! ..aneb jak jsem potkala žongléry z Argentýny.

4.4.2013 v 18:11 | Karma: 6,60 | Přečteno: 276x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 350x
Inspiraci hledej na cestách...

Seznam rubrik